تبلیغات
بصیرت313 - گزارشی از یك گفتگو
مقام معظم رهبری: انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نكردنِ به وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، كه مسلم است كه این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا حضرت حجت بن الحسن (عجل ا... تعالی فرجه الشریف و ارواحنا له الفداه) تحقق پیدا خواهد كرد. باید خود را به عنوان یك سرباز، به عنوان یك انسانی كه حاضر است برای آنچنان شرایطی مجاهدت بكند آماده كنیم. انتظار فرج معنایش این نیست كه انسان بنشیند، دست به هیچ كاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نكند؛ صرفاً دل خوش كند به اینكه ما منتظر امام زمان (علیه السلام) هستیم!! اینكه انتظار نیست. انتظار، انتظار چیست؟ انتظارِ دست ماهر قدرتمند الهی ملكوتی است كه باید بیاید به وسیله خودِ همین انسانها، با كمك همین انسانها، سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگی مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند و انسانها را بنده واقعی خدا بكند. ««آماده باید بود برای این كار»»

براستی آیا با خود اندیشیده ایم كه جای امام زمان (ارواحنا له الفداه) در زندگی ما، اهداف ما، سندهای چشم انداز، آموزش و پرورش، صدا و سیما، نهادهای دیگر و مهم تر از اینها در دل ما؛ كجاست و این امام مهربان چه جایگاهی در این موارد ذكر شده دارد؟! چرا امام زمان (علیه السلام) اینقدر غریب است؟؟ چرا؟ در قسمت نظرات، اندیشه خود را بنویسید

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 19 اردیبهشت 1390
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعوداستاد قرائتی
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی
بنیانگذار بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

ولایت‌فقیه، فتوکپی حکومت‌ امام ‌زمان (علیه السلام) ‌است

خیلی وقت‌ها تحقیقات، علافی است. بعضی تحقیقات هم به گونه‌ای است که اگر انجام نشود، ممکن است مردم نسبت به امام زمان(عج) شبهه‌دار بشوند. پس باید تحقیقات، کلیدی باشد. به خصوص در دوران فعلی که فعالیت‏های غرب در نشان دادن از چهره امام زمان(عج) و معرفی آن به نسل نو قصدهای سلبی دارند و نسبت به آینده جهان حرف‌های انحرافی زیادی گفته‌اند و...
بولتن نیوز: مهدویت از مظلوم‌ترین مسائل بوده است؛ چه پیش از انقلاب و چه پس از آن. پیش از انقلاب اسیر کج‌فکری برخی گروه‌ها بود و پس از آن نیز ترس از اتهام انتساب به گروه‌های انحرافی، برای بازداشتن و انزوای افراد کافی بود. ولی در چند سال اخیر، با کوشش برخی مراکز و با به میدان آمدن تنی چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب  اسلامی، این سد غربت شکسته شد و این مسأله از انزوا  خارج شد. کوتاهی و کم‌کاری در این امر مقدس و خطیر، از یک‌سو زمینه‌ساز بروز خرافات و سطحی‌نگری و از سوی دیگر موجب در دست گرفتن این مقوله سترگ به وسیله افراد ناشایست کم‌دانش و یا بی‌دانش شده است. از این‌رو بایسته است حوزه علمیه به عنوان متولی این امر، گام‌های جدی‌تری در این راه بردارد و با تاسیس مرکز تخصصی مهدویت  و  مشارکت و نظارت بر مراکزی که در این جهت فعالیت می‌کنند، به آموزش، پژوهش و تبلیغ در این عرصه و سپس ارائه و تبلیغ آن در داخل و خارج کشور همت گمارند. بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در سال 1379 به پیشنهاد حجه‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و با همکاری بعضی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و موافقت مقام معظم رهبری تأسیس شد. این بنیاد در سال 1380 با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه به ویژه نسل جوان و فرهیخته و تربیت مبلغ، پژوهشگر و مدرس مباحث مهدویت و به منظور پشتوانه علمی و فرهنگی با کسب مجوز از شورای عالی حوزه علمیه قم مرکز تخصصی «مهدویت» را در قم راه‌اندازی کرد. برای بررسی اهداف تاسیس این بنیاد به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رفتیم.

بخش‌هایی از گفتگو با حجت الاسلام قرائتی در ادامه می‌آید:




• زمانی که ما صحبت ستاد اقامه نماز را کردیم و به هر حال، بالای 100 رساله دکترا و فوق‌لیسانس برای نماز نوشته شد، بالای صد کتاب و جزوه برای نماز نوشته شد، بالای پانصد مسجد در جاده‌ها ساخته شد، بالای 100 هزار نماز جماعت در آموزش و پرورش راه افتاد، نماز ظهر عاشورا و نماز خواندن در پارک‌ها راه افتاد. حرکتی درباره شعر نماز، سرود نماز، تبلیغ نماز، بودجه برای نماز، قانون برای نماز؛ یک حرکت خوبی را خدا لطف کرد به دست بنده ناچیز انجام شد. البته بخش بزرگش به دست همکاران عزیزمان بود. از آن به بعد، بسیاری از کارها را می‌گویند به قرائتی بسپارید. مثلا عده‌ای رفته بودند پیش مقام معظم رهبری درباره زکات. یکی گفته بود بروید سراغ قرائتی. درباره بنیاد ازدواج، گفته بودند بروید پیش قرائتی. یعنی ما تقریبا حالا یک کارمان خوب شده، فکر می‌کنند باقی کارها را هم می‌توانیم انجام بدهیم. اما فکر تشکیل بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) از آنجا شروع شد که جوان 23 ساله‌ای که ایشان را به خوبی می‌شناسم، در سفر عمره با ما بود. دیدیم ایشان وقتی در مسجد شجره مُحرم شد، دعای ابوحمزه را تا مکه از حفظ خواند و چقدر گریه کرد. گریه‌های این جوان، ما را تحت تاثیر قرار داد. در محل استقرار نیز اتاق‌هایمان پهلوی هم بود. به هر حال ذره ذره آشنا شدیم. گفت که ما چند نفر شریک هستیم و وضع مالی‌مان هم خوب است. شما بیا درباره امام زمان(عج) یک حرکتی انجام بده. امام زمان(عج) غریب است. شما که این همه درباره ولایت فقیه بحث می‌کنید، لااقل کمی هم روی نسخه اصلی کار کنید. ولایت فقیه، فتوکپی امام زمان(عج) است. شما اگر معرفت و محبت و عشق و نیاز به امام زمان(عج) را در نسل جوان مطرح کنید، ولایت فقیه دیگر خودش ثابت شده است. یعنی کسی که اصلش را پذیرفت، قائم مقامش را هم می‌پذیرد. این را گفت و بعد هم دیدیم که پیگیری می‌کند. آمد خانه ما و گاهی گریه می‌کرد. من گاهی از گریه‌های او منقلب می‌شدم. می‌سوخت و حرف می‌زد. به هر حال، من این حرف را به مقام معظم رهبری منتقل کردم که جوانی آمده است و می‌گوید شما که این همه درباره ولایت فقیه صحبت می‌کنید، روی نسخه اصل هم صحبت کنید.



• مهم این است که به شبهه‌های اساسی و جدید پاسخ بگوییم. خرافه‌زدایی کنیم و مباحث را سهل‌نویسی کنیم. یعنی انتخاب موضوع و آسان‌نویسی و تیراژ میلیونی دادن. بعد، این بحث امام زمان(عج) را در کتاب‌های درسی دبیرستان و دانشگاه وارد کنیم. بعد اشعار و محتوای آن را عوض کنیم و به جای خواب‌هایی که می‌گویند و به جای ملاقات‌هایی که مشکوک است، این ملاقات‌ها را تبدیل کنیم به توجه عمیق به امام زمان(عج) و مفاهیمی که درباره آن حضرت است. یعنی بحث مهدویت را بین تمام اقشار تعمیق بدهیم. به هر حال، من به رهبری گفتم که می‌خواهیم یک حرکت بکنیم. ایشان گفتند: ان‌شاالله مبارک است. موضوع‌ها و کتاب‌های متعددی را به نویسندگان مختلف سفارش دادیم و بعضی از کتاب‌های خوب مثل «خورشید مغرب» محمدرضا حکیمی را در تیراژ دومیلیون به صورت بروشور چاپ کردیم. بعد بودجه‌ای و بانی‌هایی پیدا شدند که ما بتوانیم یک محلی بخریم. زمینی کنار جمکران خریداری شد، برای این نسل نوجوان و جوان وقتی که می‌آیند در جمکران، در هوای داغ و آب شور اذیت نشوند و خاطره تلخی نداشته باشند. یک استراحتگاهی هم برای بچه‌ها باشد. که این زمین الان تبدیل شد به مجتمع آموزشی و فرهنگی با ظرفیت هزار نفر در یک روز که مورد استقبال و استفاده قرار گرفت و هر کاروانی که آنجا مستقر می‌شود دوره‌های آموزشی مهدویت را می‌بیند.

• خیلی وقت‌ها تحقیقات، علافی است. بعضی تحقیقات هم به گونه‌ای است که اگر انجام نشود، ممکن است مردم نسبت به امام زمان(عج) شبهه‌دار بشوند. پس باید تحقیقات، کلیدی باشد. به خصوص در دوران فعلی که فعالیت‏های غرب در نشان دادن از چهره امام زمان(عج) و معرفی آن به نسل نو قصدهای سلبی دارند و نسبت به آینده جهان حرف‌های انحرافی زیادی گفته‌اند و فیلم‌های زیادی ساخته‌اند که کارشناسان ما در مرکز قم تمام این موارد را رصد می‌کنند و به‌عنوان نقد فیلم و پاسخ به شبهات اعزم می‌شوند.

• خدا به پیغمبرش می‌فرماید: و ما علی الرسول الا البلاغ. ما کارمان، بلاغ است؛ یعنی ما می‌توانیم «عصیتک بجهلی» را حل کنیم که دیگر نگوید من نمی‌دانستم. لئلا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل. ما کارمان همین است. یعنی واقعا امام زمان(عج) را در سطوح مختلف معرفی کنیم و این نقش مهمی هم دارد؛ یعنی اگر واقعا انسان احساس کند و بچه‌های ما احساس کنند که امام زمان(عج) پدرشان است؛ انا و علی ابوا هذه الامه. یعنی بدانیم که حضرت ابراهیم، پدر امت است. مله ابیکم ابراهیم. اینکه می‌گوید من پدر شما هستم؛ حضرت ابراهیم، پدر شما است. هو سماکم المسلمین من قبل. یعنی دختران ما بدانند که دختران امام زمان(عج) هستند. پسران ما بدانند که پسران اسلام هستند. باید یک مقداری به اینها شخصیت داد و یک مقداری لطف امام زمان(عج) را به اینها معرفی کرد؛ چون اگر بنده آمدم و گفتم که من خدمت آیت‌الله خامنه‌ای بودم، ایشان اسم شما را برد و به شما سلام رساند؛ شما چه لذتی می‌بری؟ خب این مهم است که وقتی امام زمان(عج) می‌فرمایند و لاناسین لذکرکم. خب، همین مقدار را وقتی آدم می‌فهمد، منقلب می‌شود. در همین راستا چندین کتاب خوب از سوی بنیاد و مرکز قم چاپ شده و کارشناسانی هم هستند که با ادبیات آنان پاسخ به شبهاتشان بدهند. البته این موارد باید با کمک‌ رسانه و ابزار هنر و فیلم تلفیق شود.




• نقش اصلی امام زمان(عج)، مبارزه با ظلم است که شعارش هم یملا الارض قسطا و عدلا است. خب، مساله قسط و عدل، یک کار حکومتی است. البته در جمهوری اسلامی، گام‌هایی برداشته شده است. مثلا به همان اندازه که در شمال تهران، کار و فعالیت شده، به همان مقدار در جنوب تهران نیز انجام گرفته است. این طور نیست که شمال شهر، چمن و گل باشد و جنوب شهر، زباله. یا مثلا الان در شهرهای کوچک و در بخش‌های ما، دانشگاه شعبه دارد. همین که کتابخانه باز شده، در کلاس‌ها باز شده، در حوزه باز شده است، خودش خوب است. یعنی اگر کسی بخواهد طلبه بشود، تقریبا در همه شهرها، حوزه هست. بخواهد دانشجو بشود همین طور. گام‌هایی برای عدالت اجتماعی برداشته شده است.

• ما نان‌خور امام زمان(عج) هستیم. ما از وقتی عمامه سرگرفتیم، معنایش این است که این لباس یونیفورم ماست. قرآن هم آیه‌ای دارد مبنی بر اینکه لباسی بپوشید که شناخته شوید. حتی یعرفن و لایؤذین. این لباس یونیفورم‌مان است. از وقتی که معمم شدیم؛ یعنی نوکر امام زمان(عج) هستیم. حالا نوکر بدی هستیم یا خوبی هستیم، ما خودمان را منتسب به آقا می‌دانیم. پس باید در مدارس علمیه سراسر کشور، یک برنامه بنویسیم. لیست مدیران حوزه را بگیریم. یک نامه مفصل بنویسیم به همه حوزه‌های علمیه. خود طلبه‌ها، دعای ندبه را جدی بگیرند، دعای عهد را جدی بگیرند، این سلام علی آل یاسین را جدی بگیرند. سر و سامان بدهیم به این جمعیتی که به جمکران می‌آیند. در اختیار یک مداح و محدود به خواب و اینها نباشد. یعنی الان باید فعالیت و تلاش مضاعف کرد. من فکر می‌کنم اگر خود امام زمان(عج) یک چشمکی به ما بزند، آن چشمک، همه این لامپ‌های بی‌نور را به نور وصل می‌کند.



• الان مهدیه‌های ایران، باید ساماندهی شود. اشعار سنجیده نیست. کتاب‌ها بازشناسی نشده است. الان مرکز و مؤسسه‌ای وجود ندارد که تشخیص دهد آیا این حرف صادراتی است یا درست نیست یا اگر هم درست هست، الان تحملش برای جامعه میسر است یا نیست. ما کار موازی نمی‌کنیم. کار موازی بیشتر کتاب نوشتن است؛ چون توی خانه می‌نشینند و چند تا کتاب می‌بینند و یک چیزی انتخاب می‌کنند و می‌نویسند. پس در کتاب‌نویسی، کارهای موازی زیاد انجام می‌شود. عمده کار ما نیروسازی آموزش با پشتوانه پژوهشی صحیح و تبلیغ و اعزام کارشناس متخصص که گارد ویژه امام زمان(عج) هستند.

• ما جوان‌هایی داریم که رگ مذهبی‌شان قوی است. اینها را باید اشباع کنیم. اگر اشباع نکنیم، سر از خانقاه و معنویت‏های کاذب درمی‌آورند. مثلا بنده چند وقت پیش، با دانشجوها در عمره بودم. در میان آنها دانشجوهایی وجود داشتند که 24 ساعت توی حرم و یا پشت بقیع بودند. روزها به مسجدالنبی(ص) می‌رفتند و شب‌ها تا صبح پشت بقیع بودند. غذا از هتل برایشان می‌بردند. ما می‌بینیم که برای اعتکاف، ده‌ها هزار دانشجو معتکف می‌شوند. به هر حال، ما یک مشت دانشجو داریم که مذهبی‌اند و باید اینها را مذهبی و سالم تربیت کنیم وگرنه سر از انحراف درمی‌آورند. یک عده هم هستند که بی‌تفاوتند، اما اگر خوب عرضه شود، به راه می‌آیند. امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید: ان الناس لو عرفوا محاسن کلامنا لاتبعونا. یک مشت معاند داریم که و ان یروا آیه یعرضوا و یقولوا سحر مستمر. (قمر، 27) حتی ماه دو نیمه شد، گفتند: جادو است. بنابراین، ما سه دسته داریم. عاشقان کم‌سواد که باید به اینها اطلاع‌رسانی کنیم. بی‌تفاوتان بی‌غرض که باید آنها را ارشاد کنیم و دسته سوم، مغرضان لجوج که قرآن می‌گوید: فان تولوا فاعرض عنهم.

• من فقط یک تقاضا دارم و آن اینکه اگر نامهربانی دیدید،  قهر نکنید. اگر قهر کنیم، کار انجام نمی‌گیرد. تصمیم بگیریم که قهر نکنیم. بلغ ما بلغ. اگر تصمیم بگیریم که قهر نکنیم: قالوا ربنا الله ثم استقاموا؛ چون نه امام زمان(عج) مال من است، نه من معرفتم بیش از دیگران است.

همشهری ماه



طبقه بندی: مهدویت،  اهل بیت (علیهم السلام)،  حوزه و دانشگاه،  فرهنگی،  اجتماعی، 
برچسب ها: گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی بنیانگذار بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بنیانگذار بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی، امام زمان، حضرت مهدی، مهدویت، ستاد اقامه نماز، مهدی، بنیاد، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، مركز تخصصی مهدویت، بصیرت، بصیرت313، امام زمان(عج)، ولایت فقیه، فتوکپی حکومت‌ امام ‌زمان ‌است، امام مهدی، موعود، موعودعصر،
ارسال توسط محمدمهدی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
با تأملی در خود درمی یابیم هنوز نسبت به حقوقی که امام زمان (علیه السلام) بر ما دارد، همچنان غافل هستیم. شما این علتها را در چه چیزهایی میدانید؟







صفحات جانبی
دوستان ما
امکانات جانبی
لینک باکس مذهبی قافله
لینک باکس مذهبی بکا

شارژ ایرانسل

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی