تبلیغات
بصیرت313 - امام مهدی (علیه السلام) در یك نگاه (سلسله مباحث مقدماتی مهدویت)
مقام معظم رهبری: انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نكردنِ به وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، كه مسلم است كه این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا حضرت حجت بن الحسن (عجل ا... تعالی فرجه الشریف و ارواحنا له الفداه) تحقق پیدا خواهد كرد. باید خود را به عنوان یك سرباز، به عنوان یك انسانی كه حاضر است برای آنچنان شرایطی مجاهدت بكند آماده كنیم. انتظار فرج معنایش این نیست كه انسان بنشیند، دست به هیچ كاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نكند؛ صرفاً دل خوش كند به اینكه ما منتظر امام زمان (علیه السلام) هستیم!! اینكه انتظار نیست. انتظار، انتظار چیست؟ انتظارِ دست ماهر قدرتمند الهی ملكوتی است كه باید بیاید به وسیله خودِ همین انسانها، با كمك همین انسانها، سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگی مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند و انسانها را بنده واقعی خدا بكند. ««آماده باید بود برای این كار»»

براستی آیا با خود اندیشیده ایم كه جای امام زمان (ارواحنا له الفداه) در زندگی ما، اهداف ما، سندهای چشم انداز، آموزش و پرورش، صدا و سیما، نهادهای دیگر و مهم تر از اینها در دل ما؛ كجاست و این امام مهربان چه جایگاهی در این موارد ذكر شده دارد؟! چرا امام زمان (علیه السلام) اینقدر غریب است؟؟ چرا؟ در قسمت نظرات، اندیشه خود را بنویسید

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390
امام مهدی (علیه السلام) در یك نگاه (سلسله مباحث مقدماتی مهدویت)
مقدمه

آخرین امام شیعیان و دوازدهمین جانشین رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) در سپیده دم جمعه، نیمه شعبان سال 255 هجری قمری ] 868 میلادی [ در سامراء یكی از شهرهای عراق، دیده به جهان گشود.

پدر گرامی او، پیشوای یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسكری(علیه السلام) و مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام «نرجس» بود كه درباره ملیّتِ او روایات، مختلف است. مطابق روایتی، آن حضرت دختر «یشوع» پسر امپراتور روم بوده و مادرش از نسل «شمعون» وصی حضرت عیسی(علیه السلام) است....
برابر این روایت نرجس در پی خوابی شگفت مسلمان شد و به هدایت امام عسكری(علیه السلام) خود را در میان سپاه روم كه عازم نبرد با مسلمانان بودند قرار داد و همراه جمعی دیگر به اسارت لشكر اسلام در آمد. امام هادی(علیه السلام) كسی را فرستاد كه او را خریداری كرد و به سامراء آورد. ( 1 )

روایات دیگری نیز نقل شده است ( 2 ) ولی آنچه مهم و قابل توجه است اینكه حضرت نرجس(علیها السلام) مدتی در خانه حكیمه خاتون ـ از خواهران بزرگوار امام هادی(علیه السلام) ـ بوده و تحت تعلیم و تربیت ایشان قرار گرفته است و مورد احترام فراوان حكیمه(علیها السلام) بوده است.

حضرت نرجس(علیها السلام) آن بانویی است كه سال‌ها پیش در كلام پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) ( 3 ) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) (  4 ) و امام صادق(علیه السلام) ( 5 ) مورد ستایش قرار گرفته و از او به عنوان بهترین كنیزان و سرور آنان یاد شده است.

گفتنی است كه مادر امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به نام‌های دیگری مانند سوسن، ریحانه، ملیكه و صیقل (صقیل) نیز خوانده می‌شد.

 

------------------------------------


1. كمال الدین، ج 2، باب 41، ح 1، ص 132.

2. بحارالانوار، ج 5، ح 2( 9 )، ص 22، و ح 14، ص 11.

3. همان، ج 50، ح 7، ص 21.

4. الغیبة طوسى، ح 478، ص 470.

5. كمال الدین، ج 2، باب 33، ح 31، ص 21.

 



نام، كنیه و القاب

نام و كنیه ( 1 ) امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) همان نام و كنیه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) است و در برخی از روایات از بردن نام ایشان تا هنگام ظهور، نهی شده است.

لقب‌های مشهور آن حضرت عبارتند از: مهدی، قائم، منتظَر، بقیة‌الله، حجّت، خلف صالح، منصور، صاحب الامر، صاحب الزمان و ولی عصر كه معروف ترین آن‌ها «مهدی» است.

هر یك از این لقب ها، بیانگر پیام ویژه‌ای درباره آن بزرگوار است.

آن امام خوبی‌ها را «مهدی» گفته‌اند زیرا كه هدایت شده‌ای است كه مردم را به سوی حق می‌خواند و «قائم» خوانده‌اند چون برای حق، قیام خواهد كرد و «منتظَر» نامیده‌اند زیرا كه همگان در انتظار مقدم اویند و «بقیة اللّه» لقب داده‌اند چرا كه باقیمانده حجت‌های خدا و آخرین ذخیره الهی است.

«حجّت» به معنی گواه خدا بر خلق و «خلف صالح» به معنی جانشین شایسته برای اولیاء خداست. او «منصور» است چون از سوی پروردگار یاری می‌شود و «صاحب الأمر» است چون امر ایجاد حكومت عدل الهی به عهده اوست. «صاحب الزمان و ولی عصر» نیز به معنی آنست كه او حاكم و فرمانروای یگانه زمان است.

 

--------------------------------

1. اسمى است كه با لفظ «اب» یا «ام» شروع مى شود مانند: اباعبداللّه و امّ البنین.




چگونگی ولادت

در روایات فراوان، از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است كه مردی از خاندان او به نام «مهدی» قیام خواهد كرد و بنیان ستم را واژگون خواهد ساخت. فرمانروایان ستمگر عباسی با اطلاّع از این روایات در پی آن بودند كه در همان ابتدای ولادت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) او را به قتل رسانند. بنابراین از زمان امام جواد(علیه السلام)، زندگی امامان معصوم(علیه السلام) با محدودیت‌های بیشتری همراه گشت و در زمان امام حسن عسكری(علیه السلام) به اوج خود رسید به گونه‌ای كه كمترین رفت و آمد به خانه آن بزرگوار از نظر دستگاه حكومت، مخفی نبود. پیداست در چنین شرایطی باید تولّد آخرین حجّت حق و موعود الهی در پنهانی و به دور از چشم دیگران می‌بود. به همین دلیل حتی نزدیكان امام یازدهم از جریان ولادت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیاطلاّع بودند و تا چند ساعت پیش از تولّد نیز، نشانه‌های بارداری در نرجس خاتون مادر بزرگوار امام دوازدهم، دیده نشد.

حكیمه خاتون، دختر گرامی امام جواد(علیه السلام)، جریان ولادت را چنین حكایت كرده است:

امام حسن عسكری(علیه السلام) به دنبال من فرستاد و فرمود: «ای عمّه! امشب افطار نزد ما باش! چرا كه شب نیمه شعبان است و خداوند در این شب آخرین حجّت خود بر روی زمین را آشكار خواهد كرد. پرسیدم: مادر او كیست؟ فرمود: نرجس! گفتم: فدای شما شوم! نشانه بارداری در او پیدا نیست! فرمود: سخن همان است كه گفتم! پس بر نرجس وارد شدم و سلام كردم و نشستم. او پیش آمد تا كفش هایم را بیرون آورد و به من گفت: بانوی من حال شما چطور است؟ گفتم: بلكه تو بانوی من و بانوی خاندان منی! سخن مرا نپذیرفت و گفت: عمّه جان چه می‌فرمایید! گفتم: دخترم، امشب خداوند متعال به تو پسری عطا می‌فرماید كه سرور دنیا و آخرت خواهد بود. پس خجالت كشید و حیا كرد.

حكیمه گوید: پس از نماز عشاء، افطار كردم و در بستر خود آرمیدم و هنگام نیمه شب برای انجامِ نماز شب برخاستم و آن را به جای آوردم در حالی كه نرجسبه آرامی خوابیده بود بدون آنكه اتفاقی برایش روی دهد. پس از انجام تعقیبات  نماز خوابیدم. سپس هراسان بیدار شدم و حال آن كه او همچنان در خواب بود. لحظاتی بعد برخاست و نماز شب گزارد و خوابید.

حكیمه ادامه می‌دهد: بیرون آمدم و در جستجوی فجر سپیده به آسمان نگریستم. پس فجر اوّل ( 1 ) را مشاهده كردم و نرجس همچنان در خواب بود. پس به شك افتادم! ناگاه امام حسن عسكری(علیه السلام) از جایگاه خود ندا برآورد: ‌ای عمّه شتاب مكن! امر ولادت نزدیك است. نشستم و به قرائت سوره‌های «سجده» و «یس» مشغول شدم كه نرجس با اضطراب بیدار شد. به سرعت نزد او رفتم و گفتم: «اسم الله علیك»( 2 )  نام خدا بر تو باد  آیا چیزی احساس می‌كنی؟ گفت: آری‌ای عمّه! گفتم: بر خود مسلّط باش و دلت را استوار دار كه این همان است كه با تو گفتم. در این هنگام ضعفی من و نرجس را فرا گرفت. پس به صدای سرورم  نوزاد تولّد یافته  به خود آمدم و جامه را از روی او برداشتم و او را در حال سجده دیدم! در آغوشش گرفتم و او را كاملا پاكیزه یافتم!

در این هنگام امام عسكری(علیه السلام) مرا ندا داد: «ای عمّه! پسرم را نزد من بیاور! او را نزد وی بردم... در آغوشش گرفت و فرمود: پسرم سخن بگو! پس لب به سخن گشود و فرمود: «"اشهد ان لا اله الا  الله وحده لا شریك له و اشهد انّ محمدا رسول الله"». سپس بر امیرالمؤمنین و امامان(علیهم السلام) درود فرستاد تا به نام پدرش رسید و از سخن گفتن باز ایستاد. امام عسكری(علیه السلام) فرمود: ‌ای عمّه او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند....

حكیمه گوید: فردای آن روز به نزد امام یازدهم رفتم و بر حضرت سلام كردم و پرده را كنار زدم تا مولایم (امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینم ولی او را ندیدم از این رو از پدر بزرگوارش پرسیدم: فدای شما شوم! برای مولای من چه اتّفاقی روی داده است؟ آن حضرت پاسخ دادند: ‌ای عمّه! او را به آن كسی (خدایی) سپردم كه مادر موسی، موسی(علیه السلام) را به او سپرد.

حكیمه گوید: چون روز هفتم فرا رسید آمدم و سلام كردم و نشستم. امام فرمود: فرزندم را نزد من آور! من سرورم را آوردم... امام فرمود: فرزندم! سخن بگوی! نوزاد  لب بگشود و  پس از گواهی به یگانگی خداوند و درود بر پیامبر اكرم و پدران بزرگوارش این آیات را تلاوت فرمود:

«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِی الاَْرضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا یحْذَرُونَ( 3 ). »( 4 )؛

«به نام خداوند بخشنده مهربان. و ما اراده كردیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حكومتشان را در زمین پا برجا سازیم و به فرعون و هامان و لشكریانش، آنچه را از آنها  بنی اسرائیل‌ بیم داشتند نشان دهیم.»

---------------------------------

1. مقصود سفیدى است كه اندكى پیش از اذان صبح در افق دیده مى شود.

2. این جمله كنایه از این است كه بلا از تو دور باد.

3. سوره قصص، آیات 5 و 6.

4. كمال الدین، ج 2، باب 42، ح 1، ص 143.

 




شمایل و خصوصیات

در روایات پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل‌بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) شمایل و اوصاف حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان شده است كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

آن بزرگوار چهره اش جوان و گندمگون، پیشانی اش بلند و تابنده، ابروانش هلالی و كشیده، چشمانش سیاه و درشت، بینی اش كشیده و زیبا و دندان هایش برّاق و گشاده است. بر گونه راست آن امام، خالی مشكین و در میان شانه اش اثری چون اثر نبوّت دیده می‌شود و اندام مباركش متناسب و دلرباست.

بعضی از ویژگی‌های آن وجود شریف كه در سخنان معصومین علیهم السلام بیان گردیده، از این قرار است:

او اهل عبادت و شب زنده داری، زهد و ساده زیستی، صبر و بردباری، عدالت و نیكوكاری است. آن حضرت سرآمد همگان در علم و دانش و وجود نازنینش چشمه سار بركت و پاكی است. او اهل قیام و جهاد، رهبر جهانی، انقلابی بزرگ، منجی نهایی و مصلح موعود بشریت است. آن وجود نورانی از تبار رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) و از اولاد فاطمه زهرا(علیها السلام) و نهمین فرزند از نسل سیدالشهداء(علیه السلام) است كه به هنگام ظهور بر كعبه تكیه زند و پرچم پیامبر را در دست گیرد و با قیام خود دین خدا را زنده و احكام خداوند را در سراسر گیتی جاری كند و جهان را پر از مهربانی و داد گرداند پس از آن كه پر از جور و بیداد شده باشد.( 1 )

 

--------------------------------------------

1. منتخب الاثر، فصل دوم، از ص 23( 9 ) تا 383.




زندگی امام مهدی علیه السلام

زندگی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شامل سه دوره پرفراز و نشیب است:

1. دوره اختفا: زندگی پنهانی آن حضرت از آغاز ولادت تا زمان شهادت امام عسكری(علیه السلام) است.

2. دوران غیبت: از هنگام شهادت امام یازدهم(علیه السلام) شروع گردیده تا هر زمان كه به اراده خداوند ظهور كند، ادامه خواهد یافت.

3. عصر ظهور: پس از طی شدن دوران غیبت و به خواست پروردگار جهان، امام دوازدهم(علیه السلام) ظهور خواهد كرد و دنیا را سرشار از خوبی‌ها و زیبایی‌ها خواهد نمود. هیچ كس زمان ظهور آن موعود منتظَر را نمی‌داند و از امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روایت شده، آنها كه برای ظهور، زمانی را تعیین كنند، دروغگو هستند.( 1 )

 

-------------------------------------------------

1. احتجاج، ج 2، ش 344، ص 542.



منبع:كتاب نگین آفرینش

سایت آموزش مجازی مركز تخصصی مهدویت




طبقه بندی: مهدویت،  اهل بیت (علیهم السلام)،  مذهبی،  اجتماعی، 
برچسب ها: مهدویت، آموزش مجازی، مباحث مهدویت، امام زمان، حضرت مهدی، حضرت ولیعصر، بصیرت، بصیرت313، امام مهدی (علیه السلام) در یك نگاه، نام، كنیه، القاب، چگونگی ولادت، شمایل و خصوصیات، ولادت، شمایل، خصوصیات، زندگی امام مهدی علیه السلام، دوران اختفا، دوران غیبت، عصر ظهور، كتاب نگین آفرینش، امام مهدی، موعود، موعودعصر،
ارسال توسط محمدمهدی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
با تأملی در خود درمی یابیم هنوز نسبت به حقوقی که امام زمان (علیه السلام) بر ما دارد، همچنان غافل هستیم. شما این علتها را در چه چیزهایی میدانید؟







صفحات جانبی
دوستان ما
امکانات جانبی
لینک باکس مذهبی قافله
لینک باکس مذهبی بکا

شارژ ایرانسل

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی