تبلیغات
بصیرت313 - لاریجانی: جریان انحرافی در مفاسد اقتصادی غوطه‌‌ور است
مقام معظم رهبری: انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نكردنِ به وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، كه مسلم است كه این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا حضرت حجت بن الحسن (عجل ا... تعالی فرجه الشریف و ارواحنا له الفداه) تحقق پیدا خواهد كرد. باید خود را به عنوان یك سرباز، به عنوان یك انسانی كه حاضر است برای آنچنان شرایطی مجاهدت بكند آماده كنیم. انتظار فرج معنایش این نیست كه انسان بنشیند، دست به هیچ كاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نكند؛ صرفاً دل خوش كند به اینكه ما منتظر امام زمان (علیه السلام) هستیم!! اینكه انتظار نیست. انتظار، انتظار چیست؟ انتظارِ دست ماهر قدرتمند الهی ملكوتی است كه باید بیاید به وسیله خودِ همین انسانها، با كمك همین انسانها، سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگی مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند و انسانها را بنده واقعی خدا بكند. ««آماده باید بود برای این كار»»

براستی آیا با خود اندیشیده ایم كه جای امام زمان (ارواحنا له الفداه) در زندگی ما، اهداف ما، سندهای چشم انداز، آموزش و پرورش، صدا و سیما، نهادهای دیگر و مهم تر از اینها در دل ما؛ كجاست و این امام مهربان چه جایگاهی در این موارد ذكر شده دارد؟! چرا امام زمان (علیه السلام) اینقدر غریب است؟؟ چرا؟ در قسمت نظرات، اندیشه خود را بنویسید

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390

لاریجانی
رئیس قوه قضاییه گفت: جریان انحرافی اتفاقاً در مفاسد اقتصادی هم غوطه‌ورند و بی‌امان جلو می‌روند....
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره كل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی به تلاش‌های صورت گرفته در رژیم گذشته برای دور كردن مردم از اسلام و روحانیت اشاره كرد و افزود: همه ما می‌دانیم كه در اواخر دوره طاغوت، رژیم به ترویج ملیت‌گرایی و ایرانی‌گرایی افراطی و بر پا ساختن جشن‌های آنچنانی پرداخته بود كه هدفی جزء كمرنگ كردن نقش اسلام و نقش عالمان دین نداشت.

وی تأكید كرد: در جامعه‌ای كه بر اساس دین شكل پذیرفته و آحاد مردم مسلمان هستند و بناست بر اساس توحید، كتاب، سنت و وحی پیامبر زندگی كنند مسلماً باید "تفقه در دین " داشته باشند. تفقه در دین یعنی درك عالمانه و صحیح از دین و دركی كه بر اساس اجتهاد روشمند و مضبوط از دین حاصل شده باشد.

رئیس قوه قضاییه افزود: البته به نظر می‌رسد از میان همه این اصطلاحات مثل معرفت دینی و درك صحیح یا درك عالمانه، تعبیر قرآنی "تفقه در دین " از همه پر معناتر و پر بارتر باشد. از اقتضائات چنین جامعه‌ای طبیعتاً و عقلاً این است كه باید تفقه در دین داشته باشد و عالمانی باشند كه دین را بفهمند و این فهم را در اختیار مردم قرار بدهند و زندگی‌ها بر اساس فهم عالمانه و مجتهدانه از كتاب و سنت شكل گیرد.

آملی لاریجانی به تأكید قانون اساسی بر این مسئله اشاره كرد و گفت: در اصول متعددی از قانون اساسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر این مسئله تأكید شده، از جمله در اصل دوم قانون اساسی تصریح شده است كه نظام جمهوری اسلامی، نظامی است بر اساس توحید(لااله الا الله) و اینكه از طریق اموری از جمله اجتهاد مستمر فقهای جامع‌الشرایط بر اساس كتاب و سنت معصومین سلام الله علیهم، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین می‌كند و یا در اصل چهارم قانون اساسی تصریح شده است كه تمام مقررات و قوانین باید بر اساس موازین اسلامی باشد و البته طریق تشخیصتش را هم نظر فقهای شورای نگهبان قرار داده است.

وی به آیه 122 سوره توبه اشاره كرد و گفت: صدر این آیه این است كه "و ما كان المومنون لینفروا كافه "، یعنی نهی می‌كند كه مومنین همه "نفر " یعنی كوچ و حركت داشته باشند و به میدان جهاد بروند. نهی می‌كند كه همه مومنین بروند جهاد، می‌گوید عده‌ای باقی باشند و این عده بروند تفقه در دین كنند و اینطور نباشد كه همه جهاد بروند و تفقه در دین زمین بماند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این كه در تفسیر این آیه اختلافاتی میان علما هست گفت: در این مسئله نمی‌توان تردید كرد كه این آیه تحریض و تحریك مومنان و الزام به بقاء عده‌ای برای تفقه در دین است و این موضوع قابل تردید نیست. مرحوم شیخ انصاری در كتاب گرانسنگ رسائل بعد از اینكه در استدلال این آیه بر حجیت خبر واحد تشكیك و اشكالات متعدد وارد می‌كند، می‌فرماید در اصل این كه این آیه ظهور در لزوم و وجوب تفقه و انذار در دین دارد نمی‌توان تردید كرد.

آملی لاریجانی افزود: مسلماً بحث از حلال و حرام قدر متیقن این تفقه است یعنی باید كسانی باشند كه دین را عالمانه بفهمند و یا اقلاً حلال و حرام آن را بدانند. منتها بعید نیست بر حسب پاره‌ای قرائن بگوییم كه اصلاً معنای آیه این است كه در همه معارف باید تفقه داشته باشند و نه فقط در حلال و حرام، مرحوم علامه طباطبایی نیز در ذیل این آیه شریفه می‌فرماید كه از تعبیر انذار در این آیه شریفه استفاده می‌شود كه باید در همه معارف تفقه كرد چون بدون تفقه در مبدأ و معاد، انذار در حلال و حرام پیدا نمی‌شود.

وی در ادامه به تلاش برخی از جریان‌های انحرافی در طول تاریخ برای دور كردن امت اسلام از تفقه در دین و از عالمان راستین اشاره كرد و ایده "اسلام منهای روحانیت " را زاییده این تلاش دانست و گفت: از قرن‌ها پیش پاره‌ای جریانات انحرافی در مقابل نقش عالمان در دین وجود داشته است و همه ما می‌دانیم كه در برهه‌های متعددی در همین جامعه اسلامی ما دراویش و صوفیه را در مقابل علمای ما قرار می‌دادند و بهانه آنان رجوع به باطن و باطن گرایی و اهمیت عالم معنا و معنویت بود اما در واقع نقش علمای دین را می‌خواستند تضعیف كنند.

وی ادامه داد: ما یادمان نمی‌رود كه در زمان طاغوت دراویش را تأیید و كمكشان می‌كردند، خانقاهایشان را آباد می‌كردند، مساجد را اگر نگوییم خراب می‌كردند ولی هیچ كمكی نمی‌كردند و مراسم دینی را در خانقاه‌ها می‌گذاشتند. این همراهی با جریان‌های انحرافی برای كمرنگ كردن نقش عالمان دینی بود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه عالمان حقیقی دین توجه اصلی‌شان به عالم واقعیت و معنا بوده، منتها به خوبی دریافته بودند كه اگر می‌خواهیم توجه به باطن پیدا كنیم و به عالم معنا بپردازیم، مسیر همین است و نمی‌شود انسان حلال و حرام خدا را نداند بعد بگوید من دارم به عالم معنا می‌پردازم و نیز نمی‌شود حدود الهی را نداند و حرام و حلال الهی را پاس ندارد بعد بگوید من به عالم باطن می‌پردازم، این سخن نادرستی است.

آملی لاریجانی ظهور روشنفكران سكولار را ادامه این جریان‌های انحرافی توصیف كرد و گفت: جریان سكولاریسم و روشنفكران سكولار را در كشورهای اسلامی تقویت می‌كردند تا باز در مقابل علما و متخصصان فهم دینی جهت‌گیری كنند. در همین كشور ما آرام آرام پر و بال دادند به اینها تا جایی كه اسلام منهای روحانیت تز اصلی برخی‌ها شد.

وی افزود: البته روحانی كسی نیست كه فقط عمامه‌ای بر سر و ردایی بر تن دارد، آنچه كه مهم است فهم عالمانه دین و تقوا است. آیا از علمای راستین دین از قرون اولیه مثل شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ مرتضی، شیخ طوسی، علامه حلی حتی تا زمان حال عالمی را دیده‌ایدكه بیاید ادعا كند كه به لباس، كسی می‌شود روحانی. اینها خودشان مجاهد فی سبیل الله بودند در فهم دین و فهم معارف دینی و چه زحمات طاقت فرسایی برای بقای دین كشیدند. واضح است كه روحانیتی كه می‌گوییم تفقه در دین دارد همین روحانیت حقیقی است و اتفاقاً مخالفان نیز وقتی می‌گویند تز اسلام منهای روحانیت، همین روحانیت حقیقی را مدنظر دارند كه فهم آنان از دین عالمانه است.

آملی لاریجانی سپس افزود: واقعاً تأسف آور است كه در زمانی كه البته بیشتر به زمان دولت اصلاحات بر می‌گردد، كتابهای متعددی در عرفانهای كاذب وارداتی در همین كشور مجوز از وزارت ارشاد گرفته است. وقتی انسان كتابهای آنها را می‌خواند می‌بیند كه عده‌ای جاهل و شیاد و زنباره مدعی باطن و معنویت و عرفان شده‌اند. این چه عرفانی است كه با همه دنیاپرستی می‌سازد. عرفان سرخپوستی كه با مواد مخدر و امثال آن هم هیچ منافاتی ندارد. عرفان بودایی هم جور دیگری. باید تأسف خورد كه این كتابها در این كشور نشر شد و صدایی هم برنخاست، كشوری كه اساسش اسلام و تشیع است و نظامش نظامی است بر اساس توحید و كتاب و سنت، چگونه می‌تواند این امور را تحمل كند.

رئیس قوه قضاییه تأكید كرد: متأسفانه باید گفت در زمان ما هم جریانی انحرافی كه گویا تمام نكات انحرافات گذشته را با هم در یك جا جمع دارد، در كمرنگ كردن نقش علما و در ترویج ایرانی‌گری و قومیت‌گرایی بسیار تلاش می‌كند و مردم را ارجاع می‌دهد به كوروش و هخامنش و دیگران و بعد از آن طرف در ترویج عرفانهای كاذب، در جن گیری و رمالی هم تلاش می‌كند، كه مشخص نیست اینها چه نسبتی با دین دارد. در حالیكه اینها هم دم از روشنفكری می‌زنند و با سكولارها خیلی راحت جمع می‌شوند و همراهی می‌كنند و هم با عده‌ای از هنرمندان لاابالی دم خور هستند و عرفانهای كاذب را ترویج می‌كنند و البته از اینكه با اجانب هم پنهانی ارتباط بگیرند خیلی ابائی ندارند.

آملی لاریجانی ملت ایران را به هوشیاری در برابر این جریان انحرافی دعوت كرد و اظهار داشت: باید به هوش باشیم، نظامی كه بر اساس اسلام و بر اساس كتاب و سنت تشكیل شده می‌بایست مراقب این جریان انحرافی و امثال آن باشد و باید بدانیم كه ما مسلمانیم، مسلمانی كه با حق تعالی عهد بسته كه راه او را طی كند و كتاب و سنت را تبعیت كند، اینچنین مسلمانی حتماً اولین كارش فهم كتاب و سنت است و در اولین قدم نیاز به متخصص و عالم فهمنده دین دارد. اما شما در خصایص این گروه انحرافی می‌بینید كه این گروه دین را به گوشه‌ای در زندگی می‌برند و می‌گویند قلبت صاف باشد.

وی افزود: متأسفانه عقیده اینها اینگونه است كه در روابط با نامحرم آزادند، در تماس با روشنفكران سكولار و گاه ملحد و پریدن با آنها آزاد هستند، در رجوع به جن گیر و رمال آزادند، با دراویش آزادند، آیا این است حدود الهی؟ این است حرمات الهی؟

وی تأكید كرد: این جریان اتفاقاً در مفاسد اقتصادی هم غوطه‌ورند و بی‌امان جلو می‌روند. وقتی كه انسان تقوا را از دست داد در همه مجاری و در همه مجال مشكل پیدا می‌كند.

رئیس قوه قضاییه افزود: وظیفه همه عالمان دین است كه در مقابل این انحرافات بایستند و مردم ما نیز به هوش باشند. ملت مسلمان و انقلابی ما به یاد دارند كه حضرت امام (ره) چگونه با تمام وجود مقابل تز انحرافی اسلام منهای روحانیت ایستاد و هیچگاه از خاطرم نمی‌رود كه امام چگونه به آنها خطاب می‌كرد كه شما با روحانیون مخالف نیستید بلكه با اسلام مخالفید.

آملی لاریجانی تصریح كرد: حالا هم همین است. این جریان انحرافی در حالیكه جن گیری و رمالی را روشنفكری جا می‌زنند در كمرنگ كردن نقش عالمان دینی و متخصصان علوم حقه تلاش می‌كنند. مسلماً مقصود ما نفی عوالم باطن و عوالم معنا نیست. اما یقین داریم اكثر قریب به اتفاق اینها شیادند. مگر هر چیزی در عالم امكان دارد، وقوعش در مورد شخص خاص هم ثابت است؟ ممكن است كسی بتواند قدرت‌های مافوق طبیعی هم داشته باشد اما هر كسی كه دكانی باز كند و بگوید من چنین قدرتی دارم آیا قدرت دارد؟ وانگهی هر قدرت شیطانی، هم مورد تأیید كتاب و سنت است؟

وی به روایتی در این زمینه اشاره كرد و گفت: از امام صادق (ع) نقل شده است: كه فرموده‌اند " آیه الكذّاب أن یخبِرَك خَبَر السماء و الارض و المشرقِ و المغربِ فاذا سألته عن حرام الله و حلاله لم یكن عنده شی " این روایت عجیبی است. این روایت در كافی (جلد دوم صفحه 340 )آمده است و می‌فرماید نشانه آدم دروغگو این است، از آسمان و زمین و از مشرق و مغرب به شما خبر می‌دهد، اما وقتی از او راجع به حلال و حرام خدا می‌پرسی هیچ چیز در كفش نیست.

آملی لاریجانی تأكید كرد: این رمالها و جن گیرهایی كه قوه قضاییه با آنها برخورد كرده، مصداق همین روایتند.

رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به نقش علما و هوشیاری مردم در شناسایی جریانهای انحرافی گفت: البته این رافع مسئولیت قوه قضاییه نیست و طبیعتاً هر شخصی باید مسئولیت خودش را انجام دهد و دستگاههای اجرایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید وظایف خودشان را بدانند و نگذارند كه كتابها و نشریات ضلال چاپ شوند.

در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی مقرر شد اقتضائات حقوقی و قضایی برنامه پنجم توسعه بررسی شود. همچنین مقرر شد برنامه سوم توسعه قضایی نیز از سوی مسئولان قضایی بررسی و پس از ارائه پیشنهادات جدید و اصلاحات به منظور تصویب و ابلاغ به جلسه مسئولان ارائه شود.



طبقه بندی: سیاسی،  اجتماعی، 
برچسب ها: لاریجانی: جریان انحرافی در مفاسد اقتصادی غوطه‌‌ور است، لاریجانی، آیت الله لاریجانی، قوه قضاییه، جریان انحرافی، جریان انحرافی در دولت، جریان انحرافی دولت، مشایی، مشائی، بصیرت، بصیرت313، مفاسد اقتصادی، مهدویت، امام زمان، امام مهدی، موعود، موعودعصر،
ارسال توسط محمدمهدی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
با تأملی در خود درمی یابیم هنوز نسبت به حقوقی که امام زمان (علیه السلام) بر ما دارد، همچنان غافل هستیم. شما این علتها را در چه چیزهایی میدانید؟







صفحات جانبی
دوستان ما
امکانات جانبی
لینک باکس مذهبی قافله
لینک باکس مذهبی بکا

شارژ ایرانسل

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی