تبلیغات
بصیرت313 - نسبت انسان معاصر با قرآن از دیدگاه آیت‌الله بهجت
مقام معظم رهبری: انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نكردنِ به وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، كه مسلم است كه این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا حضرت حجت بن الحسن (عجل ا... تعالی فرجه الشریف و ارواحنا له الفداه) تحقق پیدا خواهد كرد. باید خود را به عنوان یك سرباز، به عنوان یك انسانی كه حاضر است برای آنچنان شرایطی مجاهدت بكند آماده كنیم. انتظار فرج معنایش این نیست كه انسان بنشیند، دست به هیچ كاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نكند؛ صرفاً دل خوش كند به اینكه ما منتظر امام زمان (علیه السلام) هستیم!! اینكه انتظار نیست. انتظار، انتظار چیست؟ انتظارِ دست ماهر قدرتمند الهی ملكوتی است كه باید بیاید به وسیله خودِ همین انسانها، با كمك همین انسانها، سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگی مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند و انسانها را بنده واقعی خدا بكند. ««آماده باید بود برای این كار»»

براستی آیا با خود اندیشیده ایم كه جای امام زمان (ارواحنا له الفداه) در زندگی ما، اهداف ما، سندهای چشم انداز، آموزش و پرورش، صدا و سیما، نهادهای دیگر و مهم تر از اینها در دل ما؛ كجاست و این امام مهربان چه جایگاهی در این موارد ذكر شده دارد؟! چرا امام زمان (علیه السلام) اینقدر غریب است؟؟ چرا؟ در قسمت نظرات، اندیشه خود را بنویسید

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 27 اردیبهشت 1390
آیت الله بهجت
مرحوم آیت‌الله بهجت بارها گفته بود: قرآن كتابی پیامبرساز و جامع كمالات همه‌ انبیاء اولوالعزم(ع) است و سزاوار است با گرسنگی و صبر با خرده نان هم شده قرآن كریم را تحصیل و تدریس نمائیم...
مرحوم آیت‌الله بهجت، عارف فقیهان معاصر، بزر‌گ‌ترین اصولی عارف معاصر و تنها بازمانده از شاگردان آیت‌الله محمدحسین اصفهانی (معروف به محقق اصفهانی) و میرزای نائینی، دو سال است كه این دنیای فانی را وداع گفت و هزاران نفر را تنها گذاشت.
آیت‌الله بهجت با اینكه در میان توده مردم به فردی عارف مسلك شناخته می‌شد ولی عمیق‌ترین مباحث فقهی و اصولی را آموخته و تدریس می‌كرد، ایشان علاوه بر فقه و اصول در فلسفه و تفسیر قرآن هم تأمل‌های ژرفی داشت.
به همین مناسبت، گروه آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به انتشار گزیده‌ای از دغدغه‌های ایشان درباره رابطه انسان معاصر با قرآن را منتشر می‌كند.

* وظیفه مسلمان نسبت به قرآن

آیت‌الله بهجت از جمله وظایف مسالمانان و مومنین را نسبت به قرآن كریم را احیا قرآن، طواف عاشقانه، توسل و تمسك آگاهانه و حفظ و عمل به قرآن كریم دانسته‌اند، نگرش‌های حكیمانه ایشان چنین است:
وظیفه همه‌ ما احیای قرآن و بهره‌برداری از آن است؛ كار ما به این جا رسیده كه با دانستن قرآن زیر بار كفار می‌رویم. خدا لعنت كند كسانی را كه كفار را بر بلاد اسلامی و مسلمانان مسلط می‌كنند. ما مسلمانان با این قرآن كریم كه داریم در خانه‌ها و بلاد خود نشسته‌ایم و از سوی دیگر دشمنان خود را هم كالعدم حساب كرده‌ایم.
باید مسلمانان را تنبه دهیم كه استعمارگران و كفار خیال دارند از هر راهی و به هر وسیله‌ای كه شده قرآن را از دست آنان بگیرند. معروف است كه یكی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس در حالی كه نطق می‌كرد و قرآن را به دست گرفته گفت: تا این كتاب در دست مسلمانان است نمی‌توانیم بر آنان حكومت كنیم و یكی از سردمداران فرق انحرافی گفته بود كه باید مصحف، ناقص شود و به غیر عربی ترجمه گردد و قرار حكومت‌های دست نشانده در جوامع اسلامی این است یا قرآن در دست مسلمانان نباشد تا بر آنها حكومت كنند یا نظیر تورات و انجیل ترجمه دلخواه گردند و یا آیات برائت از مشتركین و سب و لعن كفار از قرآن اسقاط گردد و فقط آیات مربوط به خداپرستی باقی بماند.
گاه هم شنیده می‌شود كه می‌خواهند آیات منتخبه به جای قرآن چاپ شود تا اینكه كل قرآن در دست‌ها نباشد. (لا یبقی من القرآن الا درسه رسمه) از قرآن به جز درس آن و یا عكس آن باقی نمی‌ماند البته در این صورت درس قرآن هم نمی‌ماند، بلكه درس بعض قرآن می‌ماند، نه تمام قرآن.
استعمارگران و كفار، خیال دارند هیئت اجتماعیه‌ قرآن را بگیرند و به صورت اجزا و جزوات به دست مسلمانان بدهند و كم كم آن اجزا را هم از دستشان می‌گیرند یا آیات منتخبه و در نتیجه قرآن ناقص را به دست مردم می‌دهند، بعد همان را هم به اسانی از دست آنها می‌گیرند. ما هم با همه‌ یبداری و توطئه‌های دشمنان در خوابیم پس كی بیدار می‌شویم تا ببینیم دشمن علیه ما چه می‌كند؟
خدا كند در ما عشقی پیدا شود به مجموع قرآن و عترت، تا اولا بتوانیم یگانگی قرآن و عترت و معجون مركب از آن دو را بیابیم و ثانیا در مقام پیروی و عمل با توجه به آن دو و بر محور آن دو طواف عاشقانه بنماییم و بدانیم كه آنها از هر معشوقی بیشتر شایسته‌ عشق‌ورزی هستند. ما اگر جمال روحانی و زیبای قرآن و اهل بیت را ببینیم برگرد آنها طواف می‌كنیم.
امام كاظم (ع) فرموده‌اند:( فی القرآن شفاء من كل داء) در قرآن بهبودی از هر گونه درد و بیماری وجود دارد (یستشفی به لكل داء) با قرآن می‌توان برای بهبودی هر بیماری توسل جست، با توسل به قرآن می‌توان بلاها و فتنه‌ها را از خود و جامعه اسلامی برطرف نمود. توسل به ائمه اطهار(ع) و قرآن در تحصیل علم، كسب اخلاص تهذیب نفس و ترك گناهان به انسان یاری می‌دهد.
دستور قرآن كریم به طور موكد این است كه (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) ای كسانی كه ایمان آورده‌اید تقوای الهی پیشه سازید و برای رسیدن به مقام قرب او وسیله بجوئید و در راه او كوشش نمائید باشد كه رستگار گردید.

* سزاوار است با گرسنگی و صبر با خرده نان هم شده قرآن كریم را تحصیل و تدریس نماییم

با داشتن قرآن و عترت فقری و كمبودی نداریم. سزاوار است با گرسنگی و صبر با خرده نان هم شده قرآن كریم را تحصیل و تدریس نمائیم و به معارف آن آگاهی پیدا كنیم كه (لا تفنی عجائبه) شگفتی‌های موجود در آن پایان ناپذیر است. تمسك به قرآن و اهل بیت(ع) حیات است، تمسك به امور دیگر حیات انسان را می‌گیرد و تمسك به قرآن و اهل بیت (ع) حیات است.
به قرآن و عترت متلزم باشیم. اگر كسی یكی را ضایع كند دیگری را هم ضایع كرده است زیرا این دو با هم اتحاد دارند و تفكیك ناپذیر می‌باشند، چنان كه پیامبر اكرم(ص) فرمود:انی تارك فیكم الثقلین كتاب‌الله و عترتی اهل بیتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض؛ من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما به یادگار می‌گذارم. یكی كتاب خدا و دیگری عترت طاهرین. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

* قرآن جامع كمالات همه‌ انبیاء اولوالعزم(ع) است

اگر به قرآن عمل می‌كردیم دیگران را به اسلام و قرآن جذب می‌نمودیم، زیرا قرآن جامع كمالات همه‌ انبیاء اولوالعزم(ع) است. چند صحیفه برای حضرت آدم(ع) و چند صحیفه برای حضرت شیث(ع) نازل شده و صحف ابراهیم و موسی و سایر انبیاء و همه‌ آنها در قرآن جمعند ولی ما از آن غافلیم.
خدا می‌داند حفظ قرآن چقدر در استفاده از این معدن و منبع رحمت الهی مدخلیت دارد، آیا از این بالاتر می‌شود تعبیر كرد كه: «من ختم القرآن، كانما ادرجت النبوه بین جنبیه و لاكنه لا یوحی الیه»؛ هر كس قرآن را ختم كند گوئی كه نوبت در وجود او گنجانده شده است با این تفاوت كه به او وحی نمی‌شود؛ یعنی قرآن غایت كمال غیر انبیاء(ع) را به او می‌رساند. ما آن گونه كه باید و شاید از قرآن استفاده نمی‌كنیم. شخصی از قرآن مأنوسان می‌گفت: در عرض دو یا سه ماه، دو ختم یا سه بار به صورت عادی قرآن را ختم نمودم و دیدم كه حافظ كل قرآن هستم. حتی به قصد حفظ هم نخوانده بودم چنان حافظ قرآن شده‌ام كه ایات قرآن را از میان لابلای خطوط كتب تفاسیر می‌توانم تشخیص بدهم.
قاعدتا حفظ قرآن خیلی آسان است و تكرار هم لازم ندارد. «قال رسو‌الله(ص): سهل الله حفظه لامته»؛ خداوند قرآن را بر امت رسول خدا(ص) آسان نموده است، ولی بر ابقاء و نگهداری از آن تكرار لازم است، زیرا كه فرمود (تعاهدوا هذا القرآن...) قرآن را تكرار كنید كه زود از خاطر می‌رود. البته اگر حافظ قران در هر شبانه روز كمتر از یك جزء بخواند، فراموش می‌كند و خواندن بیش از یك جزء در شبانه روز هم خستگی آور است.

* بركات و آثار قرآن كریم از دیدگاه آیت‌الله بهجت

عارف ربانی حضرت آیت‌الله بهجت(ره) ضمن ضمن طرح كرامات و معجزات قرآن كریم آن را مأمن مومنان، برنامه‌ انسان سازی و كمال آفرینی بر شمرده‌اند كه به طرح این فرازها می‌پردازیم:
اگر چشم بصیرت داشتیم سخن خدای متعال را كه می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى» قدر می‌دانستیم، ولی ما همچنان نشسته‌ایم و هوای نفس بر ما غالب گشته كه این كرامات و معجزات قرآن را مانند دور و تسلسل محال می‌دانیم.
آقائی را بنده دیده بودم كه به بركات چند آیه قرآن هر میوه‌ای را كه می‌خواست هر چند در غیر آن فصل حاضر می‌ساخت. بالاترین انعام الهی و هدیه آسمانی و غیبی، همین قرآن است اما چگونه باید با آن رفتار كنیم تا بتوانیم از آن بهره‌مند شویم. در احوالات پدر مرحوم شیخ جعفر شوشتری(ره) اورده‌اند كه پسر نابینائی را نزد ایشان آوردند، ایشان هم دست روی چشم بچه گذاشتند و مشغول خواندن سوره حمد شده بودند مقداری كه خوانده بودند بچه گفته بود بابا از میان انگشتان آقا می‌بینم و وقتی كه حمد تمام شده بود، همه جا و همه چیز را كاملا دیده بود. عده‌ای از افراد سطحی‌نگر در محضر علامه ملا خلیل قزوینی(ره) بودند، سوال كردند كه قضیه‌ حضرت داوود(ع) كه خداوند در قرآن می‌فرماید (وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ) آهن را برای او نرم نمودیم این بوده كه خداوند نحوه‌ ساختن كوره‌ آهنگری و ذوب آهن را به حضرت داوود(ع) الهام نمود تا او آهن را در كوره‌ آتش بگزارد تا ملایم و انعطاف‌پذیر باشد. مرحوم قزوینی فرمود: او كه پیغمبر خدا بود و شما بعید می‌دانید كه آهن در دست او نرم و به اختیار او باشد. این كه چیزی نیست از بنده هم كه پیغمبر نیستم این كار ساخته استف سپس یك مجمعه یا سینی از مس را كه در برابرش بود با دو انگشت مثل قیچی از وسط دو نیم كرد و فرمود: این گونه خداوند متعال آهن را در دست حضرت داوود(ع) نرم و ملایم نموده بود.

* گر جلوی خود را در ارتكاب معاصی نگیریم حالمان به انكار و تكذیب و استهزاء آیات الهی قرآن می‌رسد

اگر جلوی خود را در ارتكاب معاصی نگیریم حالمان به انكار و تكذیب و استهزاء آیات الهی قرآن می‌رسد. هادی، مصلح و مأمن و پناهگاه ما قرآن و عدیل آن عترت هستند ولی ما در فكر مامن نیستیم و با این كه در حال نزول هستیم، قاصد صعودیم و از خود راضی و گرفتار معاصی و كوچك شمردن آنها و عدم استغفار از آنها هستیم.

* قرآن كریم كتابی است كه پیغمبر ساز است

قرآن كریم كتابی است كه پیغمبر ساز است زیرا پیغمبران دو گونه‌اند. قسم اول: پیامبرانی هستند كه از جانب خداوند به پیامبری تعیین شده‌اند، قسم دوم پیغمبرانی كمالی، كه در اثر ایمان و عمل به دستورات قرآن، به كمالات پیامبری نائل می‌گردند.
بنابر این، قرآن پیغمبرانی كمالی تربیت می‌كند و پیغمبر ساز است. البته اگر انسان اهلیت داشته باشد، در و دیوار هم به اذن خدا معلم او خواهند بود، و گرنه هیچ سخنی در او اثر نخواهد كرد. چنان كه سخنان پیغمبر اكرم(ص) در ابو جهل اثر نكرد و شاگردان قرآن و پیغمبر(ص) بعد از رحلت آن حضرت چه فتنه‌ها كه به پا نكردند.
خدا می‌داند قرآن برای اهل ایمان، مخصوصا اگر اهل علم باشند، چه معجزه‌ها و كراماتی دارد و چه چیزهائی از آن خواهند دید برنامه‌ی قران آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی است كه در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن قدردانی نمی‌كنیم. اهل تسنن و ما (قرآن عترت) را آن گونه كه باید نشناختیم و قدر ندانستیم.



طبقه بندی: قرآن،  اهل بیت (علیهم السلام)،  مذهبی،  اجتماعی، 
برچسب ها: نسبت انسان معاصر با قرآن از دیدگاه آیت‌الله بهجت، قرآن، قرآن کریم، نسبت انسان با قرآن، نسبت انسان معاصر با قرآن، مرحوم آیت‌الله بهجت، انسان و قرآن، آیت الله بهجت، وظیفه مسلمان نسبت به قرآن، قرآن جامع كمالات همه‌ انبیاء اولوالعزم(ع)، بركات و آثار قرآن كریم از دیدگاه آیت‌الله بهجت، قرآن كریم كتابی است كه پیغمبر ساز است، قرآن عترت، قرآن و عترت، بصیرت، بصیرت313، مهدویت، امام زمان، امام مهدی، موعود، موعودعصر،
ارسال توسط محمدمهدی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
با تأملی در خود درمی یابیم هنوز نسبت به حقوقی که امام زمان (علیه السلام) بر ما دارد، همچنان غافل هستیم. شما این علتها را در چه چیزهایی میدانید؟







صفحات جانبی
دوستان ما
امکانات جانبی
لینک باکس مذهبی قافله
لینک باکس مذهبی بکا

شارژ ایرانسل

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی