تبلیغات
بصیرت313 - تبیین موعودگرایی توسط افراد غیر متخصص منجر به انحراف می‌شود
مقام معظم رهبری: انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نكردنِ به وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، كه مسلم است كه این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا حضرت حجت بن الحسن (عجل ا... تعالی فرجه الشریف و ارواحنا له الفداه) تحقق پیدا خواهد كرد. باید خود را به عنوان یك سرباز، به عنوان یك انسانی كه حاضر است برای آنچنان شرایطی مجاهدت بكند آماده كنیم. انتظار فرج معنایش این نیست كه انسان بنشیند، دست به هیچ كاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نكند؛ صرفاً دل خوش كند به اینكه ما منتظر امام زمان (علیه السلام) هستیم!! اینكه انتظار نیست. انتظار، انتظار چیست؟ انتظارِ دست ماهر قدرتمند الهی ملكوتی است كه باید بیاید به وسیله خودِ همین انسانها، با كمك همین انسانها، سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگی مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند و انسانها را بنده واقعی خدا بكند. ««آماده باید بود برای این كار»»

براستی آیا با خود اندیشیده ایم كه جای امام زمان (ارواحنا له الفداه) در زندگی ما، اهداف ما، سندهای چشم انداز، آموزش و پرورش، صدا و سیما، نهادهای دیگر و مهم تر از اینها در دل ما؛ كجاست و این امام مهربان چه جایگاهی در این موارد ذكر شده دارد؟! چرا امام زمان (علیه السلام) اینقدر غریب است؟؟ چرا؟ در قسمت نظرات، اندیشه خود را بنویسید

رضانژاد و صادق نیا
حجج اسلام رضانژاد و صادق‌نیا:
تشیع بهترین تصویر «موعودگرایی» را ارائه داده است؛ اما برخورد عاطفی به جای تبیین الاهیاتی و قرار گرفتن تفسیر و تبیین مهدویت به دست غیر متخصصان و الهیدانان تشیع انحراف آن را در پی خواهد داشت و استعمار هم برای سوء استفاده از مهدویت به دنبال ترویج تفسیرهای نادرست از مهدویت است.:
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ منجی‌گرایی و یا موعودگرایی یكی از آموزه‌های مشترك ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی است كه هر یك دچار نقص و ابهام‌هایی است اما در این میان، اسلام و خصوصا، شیعه دوازده امامی، بهترین تصویرسازی را از مسأله موعود ارائه داده است ولی گاهی از این آموزه در جهان اسلام، تقریرهایی برخلاف مدعای اصلیش ارائه شده است كه منجر به فراموشی اهداف اصلی و فرعی این آموزه شده و مستمسك افرادی سودجو و حیله گر شده است.

در حال حاضر مدتی است كه در جغرافیای فرهنگی جهان اسلام، برای چندمین بار موضوع موعودگرایی رونق‌ یافته است و افراد حلیه‌گر به دنبال سوء استفاده از این آموزه‌ها هستند؛ و از طرفی می‌توان اشغال عراق و افغانستان در دهه اخیر و حوادث اخیر در جهان اسلام را عامل فزاینده‌ رونق این حیله‌گری‌ها دانست.
هم اكنون در جامعه فرهنگی كشور خودمان نیز، بحث موعودگرایی مدتی است كه رونق بسیاری یافته اما باید دانست كه مباحث و اندیشه‌هایی همچون منجی‌گرایی و موعودگرایی از شمشیر، تیزتر و از مو نازك‌تر است و لازم است كه این اندیشه آسیب‌شناسی شود تا از آلایش‌های انحرافی پیراسته شود.
ناگفته نماند كه عوامل ترویج موعودگرایی انحرافی،‌ نفوذ خرافات در عقاید،‌ ترویج دین سطحی‌نگر، عاطفه‌گرایی در اصول اعتقادات، استعمار و ... است.
به همین مناسبت سرویس اندیشه خبرگزاری فارس، در راستای آسیب‌شناسی موعودگرایی،‌ شناسایی علل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شكل‌دهنده فرق انحرافی مهدویت‌گرایی، اولین نشست تخصصی خود را با عنوان «زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی موعودگرایی انحرافی» را با حضور حجج اسلام عزالدین رضا نژاد؛ عضو هیئت علمی مجمع عالی حكمت اسلامی و دارای دكترای فرق اسلامی و متخصص در شناسایی فرق انحرافی كلامی و مهراب صادق‌نیا؛‌ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و دارای دكترای جامعه‌شناسی فرهنگ برگزار كرد؛
آنچه در ذیل می‌آید مشروح این نشست است:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
بابیت در جهان تشیع و قادیانیه در اهل سنت، نمونه موعودگرایی انحرافی در جهان اسلام است
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

* وضعیت شكل‌گیری موعود‌گرایی و یا منجی‌گرایی انحرفای در سده اخیر چگونه بوده است؟
حجت‌الاسلام رضانژاد: جریان موعود گرایی انحرافی در جامعه اسلامی ـ و به تعبیر صحیح‌تر مهدویت گرایی و یا مهدی‌گرایی ـ از زمان حضور ائمه (ع) وجود داشته است.
آموزه موعود گرایی یا منجی‌گرایی و جریان مهدویت یك اصل درستی است؛ منتها سوء استفاده‌های مختلفی از این اصل شده است، علاوه بر عصر حضور‌ كه عده‌ای دم از نیابت امام می‌زدند یا به دروغ دم از وكالت می‌زدند یا عده‌ای در همان زمان دم از بابیت زده كه ما باب امام معصوم یا باب امام دیگری هستیم این جریانات انحرافی وجود داشت و در مقابل آن، جریان حقی وجود داشت كه عده‌ای نایب و باب امام بودند و معروف هم بودند.
در زمان غیبت صغری و كبری این جریان‌ها به طور گوناگون در میان عده‌ای از مدعیان دروغین مطرح شده است؛ در 100 تا 200 سال اخیر در میان شیعیان و اهل سنت و برخی از فرقه‌های كه منصوب به شیعه بودند و حتی برخی از جریاناتی كه از اهل سنت برخاستند، نیز ادعاهای این چنینی وجود دارد؛ ادعای مهدویت كه از سوی علی محمد شیرازی مطرح شد و در یك یا دو سه سالی این جریان به عنوان جریان جدید آن زمان مطرح بودكه در ابتدا از بابیت شروع شد و بعد به بهایت به مهدویت ختم شد.
در میان اهل سنت؛ ملا احمد قادیانی كه در شبه قاره هند زندگی می‌كرد، ادعای مهدویت ‌كرد و خود را مسیح مسیحیان و مهدی مسلمانان معرفی می‌كرد به طوری كه روح مهدی و مسیح به صورت توأمان در او تجلی كرده است.
این دو نفر دو جریان را شكل دادند كه به عنوان انحراف از آن می‌توان نام برد كه طرفدارانی پیدا كردند و كم و بیش این انحرافات در سده اخیر طرفدارانی پیدا كردند و عواملی هم برای گرایش به چنین موضوع وجود داشته و برخی از این عوامل در جاهای دیگری همچون كشورهای آفرقایی وجود داشته است و حتی در این سه دهه پس از انقلاب اسلامی این مدعیان در ایران هم ظهور كرده‌اند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
انجمن حجتیه، جریان فكری است كه با نیت مقابله با فرقه ضاله بابیت تشكیل شد؛ اما خود به انحراف كشیده شد
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* آیا می‌توان جریان انجمن حجتیه را نیز جز این دسته به شمار آورد؟
حجت‌الاسلام رضانژاد: زمانی كه از ادعای دروغین با توجه به فرهنگ مهدویت نام می‌بریم، مدعی هستیم كه شخصی خود را در «باب» یا آخرین منجی معرفی می‌كند یا در جریان قادیانه، قادانی مدعی است كه مسیح در جریان مصلوب شدن نجات یافت و در سال 132 میلادی از محل اختفا خود به كشمیر آمده و در آن سال از دنیا رفت و روح مهدی و مسیح در من تجلی كرده است.
جریان‌های انجمن حجتیه در رابطه با شناسایی حضرت مهدی (ع)، اقدمات برای ظهور و مسایل مرتب با حضرت مهدی یكسری افكار سالم و در عین حال ناسالم دارند؛ اینها گروهی بودند در مقابل گروه‌های كه ادعای مهدویت داشتند به عبارت دیگر زمانی كه فردی ادعای مهدویت كرد به مانند بهائیان كه مدعی شدند حضرت مهدی (ع) آمد و رفت، و انجمن حجتیه در برابر این ادعای بهاییت، آن‌ها را جریان دروغین شناخته و قائل به این مسئله بودند كه حضرت ظهور نكرده است و حضرت باید بیاید، انجمن حجتیه بعد از مقابله با ادعای بهاییان دچار انحراف شد.

----------------------------------------------------------------------------------
به كارشناسان متخصصی در زمینه مقابله با موعودگرایی انحرافی نیاز داریم
----------------------------------------------------------------------------------

* موعود گرایی را تعریف كنید و جریان انحرافی را باز تعریف كنید؟
حجت‌الاسلام رضانژاد: جریان‌های انحرافی متعددی در كشور وجود دارند؛ مانند جریان شیخیه یك جریان انحرافی در موضوع مهدویت است و یا انجمن حجتیه انحراف‌های دیگری دارد و یا منحرفان مدعی ارتباط با امام زمان مدعی بودند كه در اتاق‌های خود به امام زمان اقتدا می‌كنیم و به همین دلیل به نماز جماعت نمی‌رویم.
بنابراین باید كارشناسان نسبت به تك تك جریانات حساس باشند و به معرفی و نقد چنین اموری بپردازند بنابراین دو جریان انحرافی داریم جریان نخست مدعی مهدویت شده و جریان دوم در رابطه با كیفیت ارتباط با امام زمان و وظایف ما در زمان غیبت دچار انحراف هستند

----------------------------------------------------------------------
موضوع موعودگرایی، مسأله مشترك ادیان شرقی و غربی است
----------------------------------------------------------------------

* چه كاستی‌های فرهنگی در كشورهای مسلمان وجود دارد كه مردم به سوی عرفان‌ها و ادیان نوظهور روی‌ می‌آورند؟
حجت‌الاسلام صادق‌نیا: به طور معمول در بحث آخر زمانی و مهدویت در اسلام و حتی ادیان دیگر؛ سه تهدید وجود دارد؛ یعنی ادعاهایی همچون «من منجی هستم» و یا «به نوعی ارتباط خاص با منجی دارم»، دوم در مورد تفاسیر غلط از جریان موعود گرایی است، به طور مثال این اعتقاد كه موعودگرایی دلیل بر ظهور شخص خاصی نیست و به منزله امیدی برای جامعه در راستای پیروزی حق است.
سومین تهدید‌ «برخوردی است كه با این موارد می‌شود و نه تفسیری كه از این آموزه‌ها می‌شود» به عنوان مثال «تعیین وقت برای ظهور منجی» كه این برخورد از قدیم در میان مسلمان، مسیحیان و ... بوده است.

مثلا وعده شده است كه فلان سال موعود ظهور خواهد كرد ولی چنین اتفاقی نیفتاده است و باعث پدید آمدن فرقه‌های مختلف شده است، كه در مسیحیت مورمون‌ها، شهود یحوا و یا ادنت‌تیست‌ها نمونه این فرق هستند، در این فرق برای ظهور منجی تاریخ مشخص شده بود ولی در آن تاریخ مسیح ظهور نكرد و طرف‌دارن این پیش‌بینی بعد از گذشت این تاریخ یا به دامن كاتولیك بازنگشته و یا اینكه مدعی شدند كه او ظهور كرد و كشته شد و در هر دو صورت فرقه جدیدی را تأسیس كردند.
نمونه دیگر این برخورد انحرافی در یهود، این است كه فردی ادعا كرد «ماشیه» اسرائیل هستم و عده‌ای نیز پیرو پیدا كرد و سپس همه آن‌ها را در دریا ریخت به مدعای اینكه آن‌ها می‌توانند در آب راه روند و یا مثل حضرت موسی دریا را بشكافند.
چنین رویكردهای غیر صحیح از قدیم وجود داشته است و به نظر می‌رسد بعد از موضوع «صفات خدا» بیشترین مفهومی كه قابلیت دارد گرفتار این تهدید‌ها و آلایش‌هایی شود و باید دید این تهدیدها در چه شرایطی اتفاق می‌افتد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
برخورد عاطفی به جای برخورد ایمانی با موضوع موعودگرایی، منجر به انحراف آن شده است
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

این تهدیدها زمانی جدی شده است و مشكلاتی را در جامعه ایجاد می‌كند كه سطح برخورد ما با این آموزه برخلاف سایر اعتقادات سطح «عاطفی» است و متاسفانه «ایمانی» نیست!
ببینید ما مجموعه‌ای از اعتقادات در تشیع داریم كه یكی از آنان این است كه «حضرت ولیعصر (ع) ظهور خواهد كرد»، بسیاری آموزه‌هایمان را عالمان و كارشناسان سعی دارند تبیین الهیاتی و ایمانی كنند، اما زمانی كه نوبت به آموزه موعودباوری، نوع مواجهه مردم و حتی كارشناسان‌مان با این آموزه، «عاطفی» شده است.
یعنی تبیین آموزه «منجی‌باوری» به جای اینكه دست روحانیت یا صاحبان اندیشه‌ و یا الهیدانان باشد، در دست نهاد مداحی است؛ اگر بخواهم ساده‌تر بیان كنم تبیین این آموزه بیش از آنكه توسط مسجد صورت گیرد توسط مهدیه و حسینه است و یا به تعبیر دیگر بیش‌ از آنكه این آموزه توسط فیضیه تبیین شود، توسط جامعه مداحان صورت می‌گیرد، این رویه منجر به این می‌شود كه آن تهدید‌های سه‌گانه روی آموزه «مهدویت» عملیاتی شود و موضوع «مهدویت» از اصالت خارج شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
انحراف«منجی‌باوری» به خاطر تبیین این موضوع به دست نهاد مداحی به جای الهیدانان تشیع است
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اصالت موضوع «مهدویت» هم رده آموزه‌هایی همچون «امامت»، «نبوت خاصه»، «نبوت عامه» و «عصمت» است؛ اصالت داشتن این آموزه‌های بدین معنا است كه در متن دینی وجود دارند و تبیین الاهیاتی دارند و وقتی تبیین‌های الاهیاتی جایشان را به تبیین‌های الاهیاتی دادند منجر به این می‌شود كه آموزه‌های اصیل از اصالت خارج شوند و برخورد عاطفی با آن‌ها شود و برخورد‌های عاطفی قابل پیش‌بینی نیستند؛ چرا كه وقتی كار به دست شعر و عاطف بیافتند دیگر خیلی قابل كنترل نیست.لذا برخورد عاطفی با آموزه مهدویت به جای برخورد الاهیاتی با آن، منجر به انحراف كشیده شدن این آموزه شده است.

بنابراین متأسفانه منبع تغذیه دینی مردم در حال انتقال از فیضیه به حسینیه است، من نمی‌خواهم با حسینیه و عزاداری مخالفت كنم؛ چرا كه با تعزیه امام حسین(ع) و حسینیه زنده هستیم؛ شیعه بر پایه حب به اهل‌بیت(ع) و بغض به دشمنانشان درست شده است؛ اما این بدین معنا نیست كه تبیین اعتقادات ما عاطفی باشد و چرا كه الهیات تبیین علمی و عقلانی دارد.
بنده قصدم جسارت نیست! بلكه معتقدم كه باید روحانیت مسئول مستقیم تبیین آموزه‌های الهیاتی از جمله مهدویت باشد.

----------------------------------------------------------------------------------
جریاناتی نظیر سلفی‌گرایی و سنت‌گرایی منحصر به عصر حال حاضر نیست
----------------------------------------------------------------------------------

*آیا نظرات و اندیشه‌های جریان‌هایی همچون سلفی‌گرایی، سنت‌گرایی و موعودگرایی كه در جهان اسلام به فعالیت می‌پردازند و هر كدام در یك اقلیم جغرافیایی در حال رشد‌كردن هستند و در حقیقت یك نوع تقابل مدرنیته محسوب می‌شوند، صحیح است؟
- حجت‌الاسلام رضانژاد: جریاناتی نظیر سلفی‌گرایی و سنت‌گرایی منحصر به عصر حال حاضر نیست و حتی در دو قرن گذشته نیز رواج داشته است و طرح ادعای سلفیه نیز به قرن هشتم هجری می‌رسد و از طرفی «ابن‌تیمیه» با ادعای سلفی‌گری بر اساس احیای آثار سلف، تفسیرهایی را از دین ارائه كرده است. بنابراین منحصر‌كردن سلفی‌گری به عصر كنونی و قرار‌دادن آن در مقابل جریان دیگری به نام مدرنیته، كاملا اشتباه است، زیرا در هر عصری جریانی شبیه جریان مدرنیته و مدرنیسم به صورت «كل شی بحسبه» وجود داشته است؛ حتی قریب به پنجاه سال گذشته یعنی قبل از انقلاب اسلامی نیز جریانات مدرنیته گوناگونی وجود داشته اما در حال حاضر این نوع از جریان به شكل دیگری در حال ظهور و بروز است؛ امروزه مسأله موعود‌گرایی، بحث جدیدی نیست زیرا این مسأله جزء یكی از متون دینی مسلمانان به شمار می‌رود و حتی روایاتی در این زمینه كه اشاره به اصل بشارت و ظهور امام زمان(عج) دارد نیز آمده است و در حقیقت، شیعه به ولادت امام زمان(عج) معتقد است و قائل به زنده‌بودن ایشان است؛ از طرفی نائبان امام زمان(عج) خودشان یكی از جریان‌هایی هستند كه مهدویت‌گرایی را رواج می‌دهند بنابراین احیای تراث دینی و اعتقادی بر اساس زنده‌كردن نیازهای انسانی در اصل دین است؛ كتاب‌هایی كه در عصر غیبت امام زمان(عج) نوشته شده است نیز حاكی از همان مسأله مهدویت‌گرایی است و بر اساس آمار موجود، در هر قرنی سه كتاب از شیعه و سنی در این زمینه نوشته شده است و این نشان می‌دهد كه جریان جدیدی در مقابل جریان مدرنیته نیست.
نكته مهم بحث این است كه باید در عصر كنونی و جدید، استعداد جهانی برای ظهور امام زمان(عج) رخ بدهد و در تمام عالم نیز زمینه برای ظهور ایشان فراهم شود بنابراین این استعداد جهانی نیاز به بیشتر شدن رویكردها به سمت موعود‌گرایی دارد اما برخی از مكاتب با پاسخ‌ندادن به این نوع از نیاز، كناره‌گیری كرده‌اند.
برخی از آموزه‌هایی كه می‌تواند مسأله جهانی بودن مهدویت را تأكید بیشتری بر آن داشته باشد، دیدگاهی است كه در رابطه با امام زمان(عج) وجود دارد و تحولاتی كه امام زمان(عج) در زمان ظهورشان انجام می‌‌دهند، انسان‌ها را از گرفتاری و بن‌بست‌های فكری نجات می‌دهد بنابراین یكی از راه‌های برون‌رفت از وجود برخی از مشكلات در جامعه بشری، برگشتن به همان اصلی است كه پیامبر(ص) در 1400 سال پیش به آن اشاره كرده است و حتی پیامبر(ص) در زمان خودشان به آمدن فرزندشان حضرت مهدی(عج) نیز تصریح كرده‌ است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
استعمار آمریكا برای سوء استفاده از مهدویت به دنبال ترویج تفسیرهای نادرست از مهدویت است
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جریانات مختلف به تناسب نیازها در جوامع مختلف، شدت و ضعف پیدا می‌كند، به عنوان نمونه با ملاحظه‌كردن جریان عراق بعد از فروپاشی نظام بعثی، دیده می‌شود كه جریانات ادعایی دروغین نسبت به مسأله مهدویت بنابر تناسب نیاز، در آن جامعه زیاد شده است؛ و یا اینكه فردی، 5 سال پیش مدعی شده بود كه امام زمان(عج) به خواستگاری دخترش آمده است.
از طرفی استعمار آمریكا برای استفاده از این جریانات مهدویت، جریانات دیگری را كه در حقیقت تفسیر نادرستی از مهدویت است را راه‌اندازی ‌كرده است و در جامعه رواج ‌داده است؛ و حتی این مسأله در مسیحیت و یهودیت نیز اتفاق افتاده است یعنی در حال حاضر، مسیحیان صهیونیسم نیز در جامعه یافت می‌شوند و مدعیند زمانی كه حضرت عیسی(ع) ظهور می‌كند، باید قدرت به یهود برگردانده شود و سپس حاكمیت اورشلیم را نیز یهودیان به عهده بگیرند، و این نشان می‌دهد كه در حال حاضر، جریان منجی‌گری در میان مسیحیان و یهودیان وجود دارد.

-------------------------------------------------------------------------------------------
زمانی كه دین بر اساس ذائقه مردم تبیین شود، امری دردآور و بسیار خطرناكی است
-------------------------------------------------------------------------------------------

*گرایش مردم و به خصوص جوانان به سوی مداح‌محوری و شعرخوانی یكی از مسائل موجود در جامعه است و سؤال این است كه آیا علل جامعه‌شناختی و راهكاری برای رفع این مشكل وجود دارد و چگونه می‌توان با این مسأله مقابله كرد؟

- حجت‌الاسلام صادق‌نیا: نهاد دین جایگاهی بسیار مقدس است و زمانی كه دین بر اساس ذائقه مردم تبیین شود، امری دردآور و بسیار خطرناكی است یعنی با توجه به اصالت دینی باید به جهتی حركت كرد كه منجر به تغییر ذائقه‌ مردم شود و در حال حاضر ذائقه فكری جامعه كنونی، شبیه ذائقه یك نوجوان است و به عبارت واضح‌تر هیجانات عاطفی و كنش‌های احساسی در آن زیاد است، در نتیجه نباید دین را بر اساس كنش‌‌های عاطفی مردم تبیین كرد، زیرا باعث می‌شود تا نهاد دین از اصالت خود بیفتد، به عنوان نمونه زمانی كه از چرایی ساخت بعضی از برنامه‌ها و فیلم‌های صدا و سیما سؤال می‌شود، پاسخش این گونه دریافت می‌شود كه به دلیل زیادبودن مخاطبان آن است، یعنی به جای توجه‌كردن به نهاد دینی، به ذائقه مردم توجه می‌شود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
متأسفانه برخی از روحانیون برای اینكه كمیّت مخاطبان خود را حفظ كنند، سبك گفتمانش را به سبك گفتمان یك مداح تبدیل كرده است
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

متأسفانه در حال حاضر، روحانیت برای اینكه تعداد و كمیّت مخاطبان خود را حفظ كند، سبك گفتمانش را به سبك گفتمان یك مداح تبدیل كرده است، یعنی سخن‌گفتن شعرگونه بر پایه احساسات و عواطف انسانی و حتی در بعضی از سخنرانی‌ها كمتر به ذكر احادیث و روایات پرداخته می‌شود، اما در حقیقت نباید ذائقه مخاطب در نزد روحانی به اندازه‌ای مهم باشد كه اصالت دین در آن گم شود و از بین برود و حتی باید در صدد تغییر و رفع این نوع از ذائقه‌ها باشد.

امروزه مهدویت در تمام ادیان، انسانی‌ترین آموزه‌هاست و نهایت امید را به افراد جامعه تزریق می‌كند و هر گاه جامعه به بن‌بستی برسد آموزه مهدویت، آن را با نشاط و زنده می‌كند و از طرفی باید تلاش كرد كه متن آموزه‌های مهدویت نیز از آن اصالت دینی نیفتد و ذائقه مردم بر آن تحمیل نشود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ریشه برخی از نارسایی‌ها در جامعه كنونی، قرار گرفتن تفسیر و تبیین دین به دست غیر متخصصان دینی است
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- حجت‌الاسلام رضانژاد: ریشه برخی از نارسایی‌ها در جامعه كنونی، قرار گرفتن تفسیر و تبیین دین به دست غیر متخصصان دینی است، به طوری كه هر فردی، هر روایتی را كه به كامش خوش بیاید، برای دیگران نقل می‌كند در حالی این كار یك فقیه و متخصص دینی است كه با نهایت تلاش و كوشش خود، مبانی دینی را به تناسب ادله موجود، برای مردم بیان كند.
بنابراین مبلغان و مروجان دینی باید دین را بر اساس مبانی كلامی و اعتقادی تفسیر كنند و با ساده‌انگاری به دنبال مبانی عقلانی و ادله محكم روایی و قرآنی نروند و در غیر این صورت، نتیجه‌اش رواج برخی از اعتقادات خرافی است كه باعث فاصله‌افتادن میان جوامع اسلامی می‌شود، بنابراین مسائل مربوط به اعتقادات باید به دست متكلمان جامعه تحلیل و بررسی شود و در صورتی كه دین با احساسات بیان شود و یا ادله و مبانی آن تبیین نشود، لازمه وجود انحرافاتی در جامعه می‌شود.

*نقش حوزه‌های علمیه در باب مسأله مهدویت چیست و چه كارهایی را باید در این زمینه انجام بدهند؟
-حجت‌الاسلام رضانژاد: مهم این است كه كسانی كه به پخش آموزه‌های دینی در جامعه می‌پردازند، این آموزه‌ها را از چه كسانی دریافت می‌كنند و از طرفی كدام بخش از حوزه‌های علمیه به این جریانات انحرافی دامن می‌زند و یا یكسری از آموزه‌هایی را كه در دین اسلام نیامده است، منتشر می‌كند؛ یعنی اگر افكار اصیل مهدویت به دست افراد نااهلی بیفتد كه نمی‌توانند آیات و روایات را تجزیه و تحلیل بكنند، نتیجه‌اش این می‌شود كه به هر روایتی استناد می‌كنند و به عنوان نمونه، مستند «ظهور بسیار نزدیك است» را می‌سازند؛ بنابراین باید تلاش بیشتری از طرف حوزه‌ها و افرادی كه مسائل فكری جامعه را بر عهده دارند، صورت بگیرد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
جمكران باید بزرگ‌ترین پایگاه اعتقادی مهدویت باشد؛ اما متأسفانه در حال حاضر مركزی برای كنش‌های احساسی شده است
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


*آیا تا به حال در بحث مسأله مهدویت و ظهور منجی، آسیب‌شناسی صورت گرفته است؟
- حجت‌الاسلام صادق‌نیا: در موضوع منجی در جهان مسیحیت از چندین قرن گذشته دائرةالمعارف‌های بزرگی داشته است كه درباره آموزه‌های مهدویت، مقالات بسیار سنگینی در آن درج شده است اما غالبا آثاری كه در زمینه مهدویت منتشر شده است، از نظر محتوا بسیار بی‌كیفیت است و فضای غالب آن نزدیك به ادبیات علمی نیست؛ از طرفی مسجد مقدس جمكران می‌تواند پایگاه علمی و اعتقادی بزرگی برای انتشار مهدویت باشد اما متأسفانه در حال حاضر مركزی برای كنش‌های عاطفی و احساسی شده است، یعنی زبان منشورات مهدویت با زبان مردم فاصله گرفته است.

در حال حاضر عقاید مردم با آنچه را كه روحانیت بیان می‌كند، متفاوت است، به عنوان نمونه زمانی كه یك خانم مسأله‌ای را از یك روحانی می‌شنود كه مثلا در مجلس عروسی با این شرایط نمی‌توان شركت كرد با فضای اجتماعی متفاوت شده است به گونه‌ای كه وادار می‌شود در آن مجلس عروسی شركت كند و اگر به آن مجلس نرود ممكن است مشكلات خانوادگی برایش پدید آید؛ در حقیقت فاصله بین روحانیت و فضای اجتماعی در حال گسترش‌یافتن است در حالی كه برای رفع این مشكل باید این فاصله و خلأ میان روحانیت و فضای اجتماعی پر شود و پر كردن این فاصله منوط به ساده‌گویی است نه سست‌گویی؛ یعنی نباید اعتقادات را سست بیان كرد بلكه باید آن را با زبانی ساده برای مردم بیان كرد و به عبارت واضح‌تر باید نمادهای صوتی، تصویری و نمایشی آن را ساده كرد اما متأسفانه در حال حاضر محتوای دینی جامعه در حال سست‌شدن است و این مسأله بسیار خطرناك است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
امروزه یك مداح برای اشباع‌كردن نیازهای جامعه، خود را مسئول پاسخ‌گویی به نهاد دین نمی‌داند
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

امروزه یك مداح برای اشباع‌كردن نیازهای جامعه، خود را مسئول پاسخ‌گویی به نهاد دین نمی‌داند، یعنی حتی رفتار بعضی از مداحان در دستگاه امام حسین(ع) در یك زمانی به یك جایی می‌رسد كه یك مرجع شیعه مجبور می‌شود تا در مورد رفتار یك مداح، فتوا بدهد و این مسئله معنایش این است كه هر كسی دین را آن طور كه خودش می‌فهمد، تعریف و بیان می‌كند و می‌پندارد كه دیگر نیازی ندارد تا یك مرجع او را تأیید كند.

-حجت‌الاسلام رضانژاد: یكی از مشكلاتی كه شیعه از صدر اسلام تاكنون گرفتار آن بوده است و آن را همواره تهدید می‌كند، جریاناتی است كه عده‌ای دین را همان‌طور كه خود می‌پسندند، تفسیر می‌كنند و این مسأله نهاد دین را از درون می‌خشكاند.
برای به روز شدن جامعه علمی، باید در مقابل تمام انحرافاتی كه در جامعه ایجاد می‌شود، ایستاد و به تجزیه و تحلیل آن پرداخت و آن را برای مردم به خوبی تبیین كرد.

*آیا بعضی از گروه‌هایی كه با مرجعیت شیعه مخالفت دارند، می‌تواند ضربه‌ای به مرجعیت وارد كند و آیا با كنار گذاشتن اسلام فقاهتی، ضربه‌ای به تشیع وارد می‌شود؟
-حجت‌الاسلام رضانژاد: حكومت‌ها بیشترین نقش را در شكل‌ دادن فرقه‌ها دارند و مذهب چهار‌گانه فقهی در میان اهل سنت یعنی حنفیه، شافعی، مالكی و حنبل، مولود سیاست عباسیان برای حذف مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع) بود؛ بنابراین به طور كلی هر جریان انحرافی به صورت مستقیم با قدرت‌های بیگانه در ارتباط است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در حال حاضر دشمن به این نتیجه رسیده است كه دیگر نمی‌تواند دین را نابود كند اما می‌تواند كه به نهاد دین ضربه وارد كند
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- حجت‌الاسلام صادق‌نیا: در حال حاضر دشمن به نتیجه‌ای رسیده‌ است كه دیگر نمی‌تواند دین را از بین ببرد اما می‌تواند كه به نهاد دین ضربه وارد كند و آن را فرهنگی كند بنابراین مهم‌ترین تلاش دشمن تبدیل دین از نهاد به فرهنگ است.
یكی از كارهای علمای دینی، اندیشه و اجتهاد عالمانه است و مدیریت آنها باعث می‌شود تا دین به مسیر انحرافی نرود اما زمانی كه دشمن دین را از حالت نهادی تبدیل به یك فرهنگ كرد، سه مؤلفه فردی‌شدن دین، از بین‌رفتن تعصب و هم‌ زیست‌شدن در آن جامعه به وجود می‌آید، به عنوان نمونه بی‌حجابی، ربا و ... از یك آموزه‌ دینی به یك فرهنگ تبدیل شده است، مثلا فردی كه برای عزاداری‌كردن به حسینیه یا مسجد می‌رود اما در كنار این كار نیز ربا هم می‌دهد؛ بنابراین اگر آموزه‌های مهدویت در جامعه‌ای از حالت نهاد دینی تبدیل به یك فرهنگ شد، دیگر تعصب در آن جامعه معنایی ندارد.


-----------------------------------
گفت‌وگو از ابوالفضل عنابستانی
-----------------------------------



طبقه بندی: مهدویت،  اهل بیت (علیهم السلام)،  مذهبی،  اجتماعی، 
برچسب ها: حجج اسلام رضانژاد و صادق‌نیا، مهدویت، موعودگرایی، امام مهدی، امام زمان، موعود، منجی، عوامل ترویج موعودگرایی انحرافی، ‌ نفوذ خرافات در عقاید، ‌ ترویج دین سطحی‌نگر، عاطفه‌گرایی در اصول اعتقادات، استعمار، حجج اسلام عزالدین رضا نژاد؛ عضو هیئت علمی مجمع عالی حكمت اسلامی و دارای دكترای فرق اسلامی و متخصص در شناسایی فرق انحرافی كلامی و مهراب صادق‌نیا؛‌ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و دارای دكترای جامعه‌شناسی فرهنگ، تبیین موعودگرایی توسط افراد غیر متخصص منجر به انحراف می‌شود، ائمه (ع)، انجمن حجتیه، انجمن حجتیه خیریه، فرقه ضاله بابیت، بهائیت، باب، بابیت، بابگری، حجتیه، انجمن، مسأله مشترك ادیان شرقی و غربی، انحراف، انحرافات، منجی‌باوری، سلفی‌گرایی و سنت‌گرایی، ترویج تفسیرهای نادرست از مهدویت، آسیب‌شناسی، مهدویت و ظهور منجی، بصیرت، بصیرت313، موعودعصر،
ارسال توسط محمدمهدی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
با تأملی در خود درمی یابیم هنوز نسبت به حقوقی که امام زمان (علیه السلام) بر ما دارد، همچنان غافل هستیم. شما این علتها را در چه چیزهایی میدانید؟







صفحات جانبی
دوستان ما
امکانات جانبی
لینک باکس مذهبی قافله
لینک باکس مذهبی بکا

شارژ ایرانسل

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی